نویسنده: خانم لویمی سطح مقاله: مقدماتی دفعات بازدید: 2060 تاریخ ارسال: ۱۴/۰۲/۱۳۸۸ طبقه:  علمی
دادن امتیاز به این مقاله:

نقش آموزش هنر در مدرسه


برگشت ارسال مقاله صفحه اصلی

باسمه تعالی

 

 

نقش آموزش هنر در مدرسه : 

 

اصولا توجه به این نکته ضروری است که آموزش هنر درمدرسه چه اهدافی رادنبال می کند واساسا هنروتدریس آن  از چه اهمییّتی برخوردار است؟ برای تبیین بهتر این موضوع توجه دوستان رابه برخی اهدافی که در آموزش این درس بیان شده راحضور شما عرض می کنیم:

 

 

1-پرورش خلاقیّت

 

2-ارتقای سطح همکاری گروهی درفراگیران

 

3- کشف دانش آموزان مستعد دریادگیری هنر وپرورش سطح مهارت آنان

 

4-پرورش کارکرد فردی فراگیران ازنظر توانایی های اجتماعی

 

5- فراهم کردن زمینه های بیان احساسات روحی وروانی  فراگیرندگان درراستای حل مشکلات خاص آنها

 

6-پرورش حسّ زیبایی شناسی در همه ی سطوح بصری ومهارت عملی

 

همان گونه که ملاحظه می کنید هدف ازتدریس هنر تنها آموزش تکنیک ها وروش هایی که منجر به پرورش مهارت های عملی هنری است نمی باشد بلکه هدف اصلی برآورده کردن نیازهای حسی دانش آموزان وپرورش توانایی های زیبا شناسی واجتماعی که نهایتا به خلاقیّت آن ها بیانجامد  مورد توجه است.

 

البته باید توجه داشت که درآموزش هنر دوره ابتدایی  که از اهمیّت فراوانی برخوردار است توجه به نکاتی چند ضروری است که به طور خلاصه از نظر می گذرد:

 

1-بهتر است دردوره ابتدایی ابتدا آموزش انواع خط راست،منحنی،شکسته و... مورد نظر قرارگیرد.

 

2- به آموزش انواع اشکال هندسی به فراگیران مثل مربع ،دایره،لوزی و...که درجهت تطبیق آن ها باانواع شکل های موجوددر طبیعت بکار گرفته می شوددرنظر گرفته شود.

 

3-توجه خاص به اهمیّت آموزش رنگ ها واستفاده از انواع رنگ های مایع (مثل گواش)در جهت به وجود آمدن تجربه های عملی مفید که حس تفکّر ،زیبا شناسی،خلاقیت وتوانایی های فراگیر رابرانگیزد.

 

4-انجام تجربه های مثبتی چون درخواست ازدانش آموزان برای ترسیم شغل آینده ی مورد علاقه خود روی کاغذی که عکس خودشان راروی آن چسبانده اند وآن ها باکشیدن لباس کسی که شغل دلخواهشان رادارد دراطراف عکس خودشان تجربه ی دلچسب تری ازنقاشی  پیدا می کنند.

 

5-بکارگیری تمریناتی همچون تنالیته(درجه بندی رنگ ها) که می تواند تجربه ی موفقی درجهت بالا بردن حواس به خصوص ازنظر بصری نسبت به محیط اطراف خودبرای دانش آموزان داشته باشد

 

دراین تمرین ازدانش آموزان درخواست می کنیم که مستطیلی رسم کنند وآن را به سه قسمت مساوی تقسیم کنند سپس یک رنگ دلخواه راانتخاب کرده وهر خانه رابه ترتیب ازبیشترین درجه همان رنگ تاکم ترین درجه رنگ آمیزی کنند نکته قابل توجه دراین تمرین این است که هرخانه می بایست کاملا یکدست  کارشود .

 

 

نکته:

یکی ازبدترین ومخرب ترین روش ها درآموزش هنر دادن یک شکل خاص به دانش آموزان ودرخواست برای کشیدن عین آن است این گونه تمرینات باعث می شود حس تفکر وخلاقیت فراگیر ان منفعل  وراکد شده ازپرورش دانش آموزانی هوشمند وخوش فکر باز بمانیم.

 

درتمرین شکل های هندسی می بایست توجه فراگیران رابه وجود اشیاء،پرندگان و...که درطبیعت  ازنظر ظاهری به شکل های هندسی نزدیک هستند جلب نموده برای ترسیم هریک ،ازآن ها  ازدانش آموزبخواهیم ابتدا شکل هندسی آن رابه صورت کمرنگ بکشند مثل کشیدن بیضی برای پرنده.

 

       

 

 

 

 

 

 

درپایان ضمن تشکر ازبذل توجه همکاران گرامی آرزوی بهروزی وپیروزی برای شما عزیزان داریم.

 

 

 

 

باتشکر لویمی آموزگارپایه چهارم ابتدایی- مجتمع آموزشی شارجه



نسخه قابل چاپ

ارسال به میل دوستان

امتیاز این مقاله:  3.2    از 1360رای

           :powered by
designed by setiran (danial net)
برگشت